سفارش تبلیغ
صبا ویژن

94/5/2
1:27 عصر

درمان دیابت با بوقناق

بدست جمیل حسن زاده در دسته

 

بوقناق با نام علمی  Eryngium billardieri   گیاهی از راسته Apiales و تیره ی Apiaceae می باشد. در این جنس حدود 250 گونه وجود دارد که در اقصی نقاط کره ی زمین پخش شده است و بیشترین تنوع آن مربوط به آمریکای جنوبی می باشد.در قاره آسیا بیشترین توزیع آن در ترکیه، قفقاز، عراق، لبنان، ایران، پاکستان می باشد. 9 گونه از این جنس خاردار نیز درایران پخش شده است . در طب سنتی معمولا از ریشه و میوه این دو گیاه استفاده می شود. در قاعدة میوة بوقناق مانند کنگر فرنگی مقداری اینولین وجود دارد و به همین دلیل این گیاه را کنگرفرنگی وحشی نیز می­گویند.

تاثیر بوقناق بر روی بیماری دیابت

از اثرات درمانی این گیاه می توان به درمان مرض قند به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول ها، اشاره نمود که این امر موجب کاهش قند خون و درمان دارویی مرض قند می گردد، البته لازم به ذکر است که درمان اصلی دیابت، رعایت رژیم غذایی مناسب به معنای واقعی و کامل آن و ورزش به ویژه وررزش های هوازی و تغییر الگوهای غلط زندگی است، که در نهایت می تواند موجب می شود که حتی عرق بوقناق نیز از روند درمان فرد دیابتی حذف گردد، زیرا با اصلاح تغذیه و الگوهای زندگی، سلول ها می توانند به حالت طبیعی ژنتیکی خود باز گردند و در این حالت دیگر نیازی به دخالت داروهای شیمیایی و گیاهی نخواهد بود..به این ترتیب  مصرف همزمان عرق بوقناق درمان دیابت (بخصوص نوع 2) در زمان کمتر از یک سال دور از انتظار نیست . بی شک عرق بوقناق بهترین جایگزین برای قرص های کاهنده قند خون و تزریق انسولین می باشد .

بیماری های دیگری که بوقناق می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شوند عبارتند از:

- برای درمان بیماری های خونی مانند کم خونی ها (چون بوقناق می تواند میزان تولید گلبولهای قرمز را افزایش دهد) و کمبود پلاکت ها مانند بیماری ITP کاربرد دارد.

- در درمان بیماری های تنفسی مانند آسم توصیه می شود.

- منجر به کاهش علائم بیماری تنگی نفس می شود.

- در جهت درمان بیماری ضعف عضله قلبی تجویز می شود.

- در پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی موٍثر می باشد.

-عرق بوقناق جوش صورت را به علّت فعّال کردن کبد و تصفیه خون از بین می برد.

-برای نفخ معده و روده بسیار موثّر است.

-برای دستگاه گوارش، درمان کولیت، فعّال کردن کبد، تولید صفرا و تجزیه و تحلیل چربی ها (تری گلیسیرید و کلسترول) بسیار خوب و موثّر عمل می کند.

-غدد فوق کلّیه را فعّال کرده و ترشّح آدرنالین را تنظیم می کند و استرس، عصبانیّت و اضطراب را از بین می برد.

از همه جالب تر افزایش انسولین و فعّال کردن لوزالمعده و کاهش قند خون و درمان دیابت است. به همین جهت در افراد غیر دیابتی باید حتماً با کمی عسل طبیعی میل شود. چون به شدّت قند خون را کاهش می دهد.

روش مصرف

*می توان میزان مصرف را به هر 12، 8 یا 6 ساعت تنظیم نمود.

* در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از 200 است می توان هر 4 ساعت یک استکان مصرف نمود.

* هر استکان 100 میلی لیتر در نظر گرفته شود.

برای افرادی که ناراحتی معده و کولیت دارند، قبل از غذا یک استکان و بعد از غذا نیز نصف استکان تناول نمایند.

*عرق بوقناق را می توان بیست دقیقه قبل از غذا تناول نمود. در طول روز به جای آب می توان به طور متناوب از عرق بوقناق و چند ساعت بعد «عرق هوفاریقون» و چند ساعت بعد «عرق ایرسا» تناول کرد و آثار آن را که تنظیم تمام اعضای بدن و شفّافیّت پوست و طراوت و شادابی و تحرّک و سر زندگی و از میان رفتن اوره و اسید اوریک و چربی و کلسترول و قند و تیرگی پوست و تناسب اندام است، ملاحظه نمود  .

با تشکر از دکتر دکتر حسن اکبری

متخصص آسیب شناسی،

دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،

محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی

جهت تهیه و پخش عرقیات بوقناق و سایر عرقیات، با نمایندگی عرقیجات یاقوت در غرب ایران (استان آذربایجان غربی،استان آذربایجان شرقی،کردستان و کرمانشاه) عطاری دارالشفا تماس حاصل نمایید.

آدرس محل پخش : استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی، خیابان امام، کوچه سلطان زاده، عطاری دارالشفاء خوی

04436220126

09148708042